Kanokalender
06. februar 2011
Bemærkninger til Beslutningsforslag B 118
I.
Det internationale samfund har i en årrække gjort sig betydelige
anstrengelser for - bl.a. gennem våbeninspektion - at sikre tilintetgørelse
af Iraks masseødelæggelsesvåben. Bestræbelserne har været forankret i en række centrale
resolutioner fra FNs Sikkerhedsråd. I
resolution 678 af 29. november 1990 gav FNs Sikkerhedsråd i henhold
FN-pagtens kapitel VII bemyndigelse til anvendelse af alle nødvendige
midler for at genoprette international fred og sikkerhed i regionen.
Resolution 678 udgjorde grundlaget for de allieredes militære indsats
mod Irak under Golfkrigen i 1991. FNs Sikkerhedsråd har ikke truffet
beslutning om tilbagekaldelse af denne bemyndigelse til magtanvendelse,
som står ved magt, så længe Sikkerhedsrådets krav og betingelser
over for Irak ikke er opfyldt, og der som følge heraf foreligger en
trussel mod fred og sikkerhed i regionen. Den 3. april 1991 vedtog FNs
Sikkerhedsråd enstemmigt resolution 687 om våbenhvilen mellem Irak og
de medlemslande, der samarbejdede med Kuwait i henhold til resolution
678 af 29. november 1990. Resolutionen gjorde våbenhvilen betinget af,
at Irak levede op til en række krav, herunder om brug, udvikling og
tilintetgørelse af kemiske, biologiske og nukleare masseødelæggelsesvåben.
Samtidig bekræftede resolutionen den fortsatte gyldighed af resolution
678 af 29. november 1990. For at gennemføre inspektioner af Iraks våbenlagre
på de biologiske og kemiske områder og m.h.t. missiler blev United
Nations Special Commission (UNSCOM) oprettet. UNSCOM skulle samtidig
bistå det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) i dets inspektioner
af Iraks nukleare våbenprogram. Pligten for Irak til betingelsesløst
at underkaste sig UNSCOM’s inspektioner blev formuleret på en måde,
der ikke efterlod tvivl om, at en obstruktion af inspektionsvirksomheden
måtte anses for at være en overtrædelse af de forpligtelser, der var
blevet pålagt Irak i forbindelse med våbenhvilen. Overtrædelser af
resolution 687 har fundet sted siden resolutionens vedtagelse. I
perioden 1991 til 1998 destruerede våbeninspektørerne store mængder
kemiske og biologiske våben. Efter adskillige afbrydelser af
inspektionerne i løbet af 1998 konstaterede UNSCOM den 16. december
1998, at Irak ikke samarbejdede og inspektørerne blev trukket ud af
Irak. Efter et år uden inspektioner vedtog FNs Sikkerhedsråd den 17.
december 1999 resolution 1284, der erstattede UNSCOM med United Nations
Monitoring, Verification and Inspection Commission (UNMOVIC). I de følgende
tre år afviste Irak imidlertid enhver form for våbeninspektion i
landet. Den
8. november 2002 vedtog Sikkerhedsrådet enstemmigt resolution 1441.
Resolutionen fastslår, at Irak gennem årene substantielt har krænket
og fortsat substantielt krænker sine forpligtelser i henhold til de
vedtagne sikkerhedsrådsresolutioner, herunder resolution 687 af 3.
april 1991, og at krænkelserne udgør en trussel mod international fred
og sikkerhed. Uanset dette giver FNs Sikkerhedsråd med resolutionen
Irak en sidste chance for at opfylde sine nedrustningsforpligtelser.
Samtidig præciserer resolutionen Iraks pligt til at samarbejde omgående,
betingelsesløst og aktivt med UNMOVIC og IAEA. Det fastslås, at falske
erklæringer eller udeladelser i erklæringer, der afgives af Irak og
manglende irakisk vilje til fuldt ud at efterkomme og samarbejde om
gennemførelsen af resolutionen vil udgøre en yderligere substantiel krænkelse
af Iraks forpligtelser. Endvidere henvises til, at Sikkerhedsrådet
tidligere gentagne gange har advaret Irak om, at fortsat overtrædelse
af landets forpligtelser vil få alvorlige konsekvenser. Med
resolutionen blev det pålagt Irak inden 30 dage at fremlægge en fuldstændig
redegørelse for landets masseødelæggelsesvåben.
Redegørelsen blev fremlagt af Irak den 7. december 2002. Ifølge
UNMOVIC var redegørelsen mangelfuld, idet den ikke indeholdt nye
oplysninger og fortsat efterlod centrale spørgsmål om landets våbenkapacitet
ubesvarede. Våbeninspektørerne
har aflagt rapporter i Sikkerhedsrådet om forløbet af inspektionerne
den 27. januar, den 14. februar og den 7. marts 2003. I rapporterne har
våbeninspektørerne fremhævet, at Irak er forpligtet til selv at fremlægge
alle masseødelæggelsesvåben m.h.p. tilintetgørelse eller tilvejebringe dokumentation, der kan
understøtte en konklusion om, at ingen ulovlige våben resterer. Våbeninspektørerne
fremhæver således, at det ikke er inspektørernes opgave selv at finde
eventuelle masseødelæggelsesvåben
i landet. Våbeninspektørerne har påpeget, at Irak i et vist omfang
har samarbejdet vedrørende procedurer og tilintetgørelse af et antal
ulovlige missiler, men at landet f.s.v.a. de substantielle spørgsmål
fortsat ikke i realiteten synes at have accepteret at medvirke aktivt
til nedrustning. Våbeninspektørerne har i den forbindelse peget på,
at Irak fortsat ikke har gjort rede for betydelige beholdninger af masseødelæggelsesvåben,
som Irak tidligere har erkendt at være i besiddelse af. Den
25. februar 2003 fremlagde USA, Storbritannien og Spanien på denne
baggrund et resolutionsforslag, der fastslår, at Irak har forspildt sin
sidste chance for at gennemføre sine nedrustningsforpligtelser i medfør
af resolution 1441. Resolutionsudkastet har ført til drøftelser blandt
Sikkerhedsrådets medlemmer af, om tiden er inde til at drage
konsekvenserne af Iraks manglende efterlevelse. Det har ikke vist sig
muligt for Sikkerhedsrådets medlemmer at nå til enighed om dette spørgsmål.
II. Trods det internationale
samfunds vedvarende bestræbelser, som har været intensiveret i den
seneste periode på fire en halv måned, kan det konstateres, at Irak
har forpasset sin sidste mulighed for at opfylde alle de af Sikkerhedsrådet
opstillede krav og betingelser og derved at undgå de alvorlige
konsekvenser, som et enigt Sikkerhedsråd advarede om i resolution 1441.
Irak har ikke overholdt kravene i resolution 1441 om omgående,
betingelsesløst og aktivt samarbejde. Våbeninspektørernes bestræbelser
har trods et meget betydeligt internationalt politisk og militært pres
været forgæves, ligesom en fortsættelse heraf er udsigtsløs. Den
sidste udvej for at få afvæbnet Irak må herefter anses at være en
gennemtvingelse af FNs krav og betingelser med militær magt. I
denne situation består uforandret en bemyndigelse fra FNs Sikkerhedsråd
til at anvende alle nødvendige midler – herunder militære magtmidler
– til at gennemtvinge Sikkerhedsrådets krav og betingelser.
Resolution 678 bemyndiger FNs medlemslande til at gøre det fornødne
med henblik på at genoprette international fred og sikkerhed i området.
Denne bemyndigelse står uforandret ved magt, og Sikkerhedsrådet har
med resolution 1441 i enighed opdateret og bekræftet sin bemyndigelse.
Resolution 687 fastslår klart, at det er en fredsbetingelse, og en
betingelse for våbenhvilen, at Irak ikke udvikler eller opretholder en
kapacitet vedr. masseødelæggelsesvåben,
herunder navnlig med hensyn til kemiske og biologiske våben. På grund
af Iraks væsentlige brud på sine forpligtelser er det nødvendigt at
sikre - om fornødent ved anvendelse af militær magt - at landet bliver
afvæbnet og således ikke længere udgør en trussel mod international
fred og sikkerhed i regionen. III. På denne baggrund har
USA taget initiativ til at opbygge en koalition af lande, der med
anvendelse af militære magtmidler vil gennemtvinge irakisk efterlevelse
af landets nedrustningsforpligtelser. Danmark er blandt den kreds af
lande, der har modtaget en amerikansk anmodning om militær støtte til
denne multinationale indsats. Den militære koordination ledes af den
amerikanske centralkommando, bl.a. fra fremskudte hovedkvarterer i Qatar
og Bahrain. En række lande har allerede på nuværende tidspunkt
tilkendegivet, at de er rede til at deltage i den multinationale
indsats. Af disse lande vil en række yde egentlige militære
styrkebidrag, mens andre agter at stille militære faciliteter til rådighed.
Flere lande overvejer fortsat, hvorledes de mest hensigtsmæssigt kan
bidrage. IV. Ved vurderingen af den
foreliggende situation har regeringen lagt vægt på, at
Irak i flere tilfælde har anvendt masseødelæggelsesvåben
såvel mod militære mål som civile, at
afvæbning af Irak er nødvendig for at fjerne truslen mod den
internationale fred og sikkerhed i regionen, at
Irak over en årrække substantielt har krænket sine
nedrustningsforpligtelser i henhold til FNs Sikkerhedsråds
resolutioner, at
FNs Sikkerhedsråd med resolution 1441 af 8. november 2002 besluttede at
give Irak en sidste chance for at opfylde sine nedrustningsforpligtelser
og undgå alvorlige konsekvenser, at
Irak ifølge FNs våbeninspektører ikke har overholdt kravene i
resolution 1441 om omgående, betingelsesløst og aktivt samarbejde, at
det må konstateres, at Irak dermed har forspildt sin sidste chance i
medfør af resolution 1441, at
våbeninspektørerne og det internationale samfund trods dette i en
periode har fortsat bestræbelserne på at tilvejebringe et egentligt og
frugtbart samarbejde med Irak m.h.p. opfyldelse af landets
nedrustningsforpligtelser, at
et sådant samarbejde ifølge FNs våbeninspektører er en forudsætning
for at gennemføre en fredelig afvæbning af Irak, at
det efter våbeninspektørernes rapport i FNs Sikkerhedsråd den 7.
marts 2003 må konstateres, at disse bestræbelser trods et meget
betydeligt internationalt politisk og militært pres har vist sig at være
forgæves, at
der bl.a. på baggrund af erfaringerne fra de seneste 12 års bestræbelser
på at nedruste Irak ikke er udsigt til at yderligere tid til
forhandling og inspektion vil kunne frembringe det nødvendige irakiske
samarbejde og dermed sikre opfyldelse af landets
nedrustningsforpligtelser, at
fortsat manglende irakisk efterlevelse sammenholdt med vedvarende
eftergivenhed fra det internationale samfunds side vil svække respekten
for FNs Sikkerhedsråd, at
FNs Sikkerhedsråd tidligere har bemyndiget anvendelse af militær magt
mod Irak m.h.p. gennemtvingelse af Sikkerhedsrådets krav og
betingelser, og at denne bemyndigelse stadig står ved magt, at
gennemtvingelse af FNs Sikkerhedsråds krav, herunder som en sidste
udvej med militære magtmidler, er nødvendig for at fjerne truslen mod
den internationale fred og sikkerhed i regionen. Regeringen
finder det på denne baggrund velbegrundet, at det internationale
samfund anvender militære magtmidler til at gennemtvinge opfyldelsen af
Iraks nedrustningsforpligtelser. V. Danmark deltog i det
internationale samfunds militære indsats over for Irak i 1990-91.
Endvidere støttede et bredt flertal i Folketinget i 1998 et forslag til
folketingsbeslutning (B 114 fremsat den 17. februar 1998) om et dansk
militært bidrag til en multinational indsats for at sikre Iraks
efterlevelse af landets nedrustningsforpligtelser i henhold til FNs
Sikkerhedsråds resolutioner. Den daværende regering fandt, at de
eksisterende resolutioner udgjorde det folkeretlige grundlag for en
militær aktion. Danmark har tillige deltaget i FNs observatørmission (UNIKOM),
der overvåger overholdelsen af våbenhvilen på grænsen mellem Irak og
Kuwait. Endelig har Danmark siden november 2002 sammen med en bred kreds
af lande deltaget aktivt i den militære beredskabsplanlægning af en
eventuel militær aktion mod Irak. Deltagelsen har bl.a. haft til formål
at medvirke til at supplere de politiske bestræbelser på at lægge
maksimalt pres på Irak. VI. Regeringen finder, at et
dansk militært bidrag til en multinational indsats i Irak vil medvirke
til at fjerne truslen mod den internationale fred og sikkerhed i
regionen. Et militært bidrag vil samtidig være i overensstemmelse med
den hidtidige danske politik over for Irak og med den danske
ikke-spredningspolitik i relation til masseødelæggelsesvåben.
Endvidere vil et militært bidrag ligge i naturlig forlængelse af den
traditionelle danske indsats for at medvirke til at styrke den
internationale retsorden. Regeringen
finder det væsentligt at lade et militært bidrag ledsage af et
betydeligt dansk humanitært bidrag samt en indsats for at sikre
genopbygning af Irak. Der vil i den forbindelse blive lagt vægt på
etableringen af en midlertidig administration, f.eks. under FN, m.h.p.
at sikre forholdene, indtil irakerne selv kan overtage landets ledelse.
En samlet dansk bidragspakke, der foruden militære bidrag omfatter det
humanitære område og genopbygning, vil udgøre et klart signal om
fortsat dansk støtte til den civile befolkning i Irak og nabolande, der
berøres af situationen, f.eks. p.g.a. flygtningestrømme. Regeringen
har allerede ydet bidrag til såvel FN-systemets som danske NGOers
humanitære beredskab. I tilfælde af en militær aktion agter
regeringen at yde et betydeligt humanitært bidrag. I første omgang er
der afsat en ramme for indsatsen på 50 mio. kr. Genopbygningen af den
økonomiske infrastruktur i Irak efter den langvarige nedslidning p.g.a.
de økonomiske sanktioner mod landet og de eventuelle skader efter en
militær aktion må i vidt omfang forudses finansieret af Iraks egne
meget betydelige olieindtægter. Disse indtægter forventes at stige
efter ophævelse af sanktionerne og reparation og modernisering af
olieudvindingskapaciteten i landet. VII. Det danske styrkebidrag
til en multinational militær indsats mod Irak vil omfatte en ubåd, en
korvet, et lægehold, samt et mindre bidrag af stabs- og
forbindelsespersonel. Styrkebidraget er sammensat på grundlag af en
samlet vurdering af omstændighederne, herunder forsvarets muligheder
for at bidrage med de militære kapaciteter, som USA har efterspurgt. Ubåden
vil bl.a. medvirke til efterretningsindhentning, varsling og etablering
af søherredømme. Bidraget vil omfatte besætningen samt et mindre
landbaseret logistikelement, i alt ca. 40 personer. Ubåden forventes
indsat i Den Persiske Golf, men vil også kunne indsættes i andre
farvande. Korvetten
vil bl.a. medvirke til varsling, etablering af søherredømme, kontrol
af skibsfarten, eskortering og gennemførelse af søredning. Bidraget
vil omfatte besætningen samt et mindre landbaseret logistikelement, i
alt ca. 110 personer. Korvetten forventes indsat i farvandene omkring
den arabiske halvø. I henhold til forslag til folketingsbeslutning B 65
fremsat den 23. oktober 2001 er korvetten for tiden tilmeldt NATOs flådeoperation
i Middelhavet. Tilmeldingen udgør et dansk bidrag til NATOs deltagelse
i indsatsen mod international terrorisme (”Operation Active Endeavour”).
Korvetten er i denne forbindelse planlagt indsat i Middelhavet i
perioden 19. marts til 23. juni 2003, men ventes i forståelse med NATO
at kunne overflyttes til en multinational indsats i Irak. Til erstatning
for korvetten agter regeringen i henhold til forslag til
folketingsbeslutning B 65 fremsat den 23. oktober 2001 at tilbyde NATO
to patruljebåde til ”Operation Active Endeavour.” De to patruljebåde
vil omfatte besætningen samt et mindre landbaseret logistikelement, i
alt ca. 70 personer. Et
mindre lægehold vil kunne tilknyttes et felthospital eller et
hospitalsskib stillet til rådighed af en anden nation. Indledningsvis påregnes
tre personer udsendt. Styrkebidraget kan forventes indsat i eller
omkring Irak eller Den Persiske Golf. Der vil endvidere være behov for
et mindre bidrag af stabs- og forbindelsespersonel til at indgå i USA's
centralkommando, herunder i fremskudte hovedkvarterer bl.a. i Qatar og
Bahrain. Styrkebidragene
planlægges udsendt i op til seks måneder. Bidragene
vil operere under et robust mandat for magtanvendelse. Udover adgang til
at anvende magt i selvforsvar, vil der være adgang til i fornødent
omfang at anvende magt til at gennemføre de pålagte opgaver. Regeringen
har taget skridt til at sikre en forsvarlig retlig status for det
personel, som udsendes i forbindelse med operationen. Hensynet
til den nødvendige operationssikkerhed, selvbeskyttelse og handlefrihed
fordrer en vis fleksibilitet f.s.v.a. sammensætning, omfang og
tidsperspektiver for indsættelse af bidragene. Hensynet til
operationssikkerhed, til allieredes sikkerhed samt ikke mindst til
personellets og pårørendes sikkerhed, indebærer, at de operative
detaljer på nuværende tidspunkt ikke kan beskrives i detaljer. Indsættelse
af de danske militære bidrag i og omkring Irak samt Den Persiske Golf
vil være forbundet med risiko. Forsvarets Efterretningstjeneste
vurderer, at trusselsniveauet for danske styrker, herunder
stabspersonel, lægehold og logistikelementer, indsat i støtteopgaver i
landene omkring Irak generelt er lav, mens truslen fra terrorangreb og
angreb med biologiske og kemiske våben generelt vurderes som middel.
Ved indsættelse af lægehold i selve Irak er trusselsniveauet højt.
Truslen mod en dansk korvet eller en dansk ubåd i overfladen i nærheden
af Iraks kystlinie vurderes at være middel, hvorimod truslen mod en
neddykket dansk ubåd i Den Persiske Golf samt en dansk korvet i Den
Persiske Golf og øvrige farvande omkring den arabiske halvø vurderes
at være lav. Den sømilitære minetrussel vurderes at være middel.
Truslen fra masseødelæggelsesvåben mod sømilitære bidrag vurderes som lav. De
danske styrkebidrag består af fastansat personel, hvis uddannelse,
erfaring og motivation er på højt niveau. Styrkebidragene råder over
fuldt moderne udrustning, herunder personlig udrustning. Med
personellets uddannelse og træning, materiellets beskaffenhed samt
iagttagelsen af nødvendige procedurer vil der blive taget de bedst
mulige forholdsregler over for mulige faremomenter. Forsvarets personel
vil under udsendelsen være omfattet af forsvarets særlige erstatnings-
og godtgørelsesordning. VIII. Da det danske bidrag vil
indgå i en operation mod en fremmed stat, hvor der forudses anvendt
militære magtmidler, forelægges sagen for Folketinget under henvisning
til Grundlovens § 19, stk. 2. med anmodning om, at
Folketinget meddeler sit samtykke. Kommandoen over de danske
styrkebidrag vil kunne overgives til den amerikanske ledelse af den
multinationale koalition umiddelbart efter, at Folketingets samtykke
foreligger. IX. Regeringen vil løbende
vurdere det danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt
at justere bidraget væsentligt, eller såfremt der skulle ske en væsentlig
ændring i opgavernes karakter, vil regeringen rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt på ny forelægge
sagen for Folketinget.
|
Fra Folketingets hjemmeside